Daginstitutioner

Lærkereden indefra

Lærkereden - Tårnby Naturskoles base for store naturoplevelser til de små

Lærkereden er naturskolens base for at give dagpleje, vuggestue og børnehave mulighed for at flytte hverdagen ud i naturen og skabe en dag med fordybelse, nærvær og aktivt udeliv. Med Lærkereden som base kan børn og voksne trygt udforske naturen, sig selv og understøtte hele Den styrkende pædagogiske læreplan.

Sovende børn

Med Naturskolens naturvejleder er Lærkereden et godt udgangspunktet for besøg, hvor naturen skaber rammerne for børnenes udvikling, læring og dannelse.

Lærkereden er indrettet på børnenes præmisser, praktisk med toiletter og vaske i børnehøjde, pusleplads og sovepladser til dem, der har brug for en middagslur. Der er plads til børnenes nysgerrighed, undring og sjove påfund.

Lærkereden indefra

Lærkereden indefra - her med snogen.

Lærkereden kan desuden bookes så dagtilbuddene har Lærkereden på egen hånd, Det kan være et par timer, men også hele dagen eller ligefrem flere dage i træk.

Lærkereden kan bookes ved at kontakte Naturskolen på mail ns.uk@taarnby.dk eller telefon 32 52 62 55

Baggrund og idé

Man kan begynde for sent – ikke for tidligt – netop det er baggrunden for at vi har Lærkereden. Et hus specielt designet og indrettet til de alleryngste børn og deres pædagoger. I Tårnby Kommune begynder vi tidligt med at understøtte og udvikle gode vaner for en sund og aktiv livsstil hos børn. Lærkereden er et nyt bidrag til at understøtte en tidlig indsats, hvor naturen anvendes som løftestang.

OG vores tiltag er helt UNIKT I Danmark

Lærkereden er den allerførste naturskole i Danmark, der er specielt designet og indrettet til de yngste børn (0-6-årige) og deres pædagoger. Og vi har været grundige. Pædagoger, konsulenter og ledere fra Tårnby har været inddraget i udviklingsarbejdet.

Børn SKAL lære MEGET -  de formelle krav til arbejdet i vores dagtilbud

er ”Den styrkede pædagogiske læreplan”. Trivsel, læring, udvikling og dannelse er i fokus. Naturen kan fint understøtte alle de obligatoriske temaer.

– og her er Lærkereden en ideel ramme.

Det nye hus kan ses som en rugekasse – en rede - eller et laboratorium for udvikling og ændring af pædagogisk praksis med naturen som udgangspunkt. Her vil pædagoger og børn opleve nye muligheder for at arbejde med natur og udeliv. Her er muligheder for at opleve børnenes engagement og udbytte i form af læring. Vekselvirkning mellem aktiviteter hjemme og herude på naturskolen er væsentligt for at skabe ændringer hjemme i institutionerne.

Lærkereden kommer til at spille en stærk og aktiv rolle i at skabe et solidt fundament for de yngstes alsidige udvikling, hvor naturen er omdrejningspunkt.

Aktuelle ture

Spring ud i jeres natur

Når det er vinter og koldt, er bevægelse og leg en rigtig god måde til at komme ud. Med Spring ud i jeres natur vil Naturskolen lege sig til smil, venskab, bevægelsesglæde, røde kinder og varme. Turen tager udgangspunkt i Lærkereden, hvorfra børnene gennem medbestemmelse og demokratiske processer bestemmer hvilke lege, der skal leges, inden for den ramme I har valgt.

I kan booke tur til Spring ud i naturen i november, samt januar og februar. Når I booker tur, skal I vælge om rammen for legen skal være: samarbejde, grundbevægelserne, sanser og ro, høj puls, vovemod eller konkurrence.

Kontakt Naturskolen for spørgsmål og booking: ns.uk@taarnby.dk eller på tlf. 32 52 62 55

Naturskolen

Historien om Ylle, Dylle og Dolle